søndag 18. april 2010

Elgkarbonader

Jeg har nylig tatt en gjennomgang av innholdet i fryseren og gjort en liten realitetssjekk: Når man kjøper en halv elg hvert år; hvor stor er da sjansen for at et kjøttstykke merket "grytekjøtt" og et annet merket "bankekjøtt" fra 2008 kommer til å bli tilberedt etter alle kunstens regler? ...Særlig når jeg har flere biter fra 2009 med samme navn... Vel, svaret gav seg igrunnen selv, den sannsynligheten er ikke veldig stor her i huset. Likevel, jeg hadde jo masse flott kjøtt, og ressursene må utnyttes.
Flere kilo kjøtt ble derfor tint opp og kjørt i kjøttkverna i dag.Deretter ble det karbonadeproduksjon. Til 1,8 kg karbonadedeig tilsatte jeg to egg, og "passe mye" urtesalt, nymalt pepper og litt muskatnøtt.
Deigen ble formet til boller, klemt flate og stekt i stekepanna.
Til slutt sto jeg med 32 sjarmerende ujevne, men svært velsmakende karbonader på kjøkkenbenken. De aller fleste ligger nå i fryseren, og utgjør basis til mange raske middager framover. Kjøkkenjegeren syntes resultatet luktet himmelsk.
Jeg stekte også opp en del karbonadedeig som ble frosset ned i porsjonsposer. Raskt og greit til pizza, taco, lasagne eller gryteretter. Alt i alt er jeg igrunnen ganske fornøyd, både med meg selv og resultatet.

1 kommentar:

Nanne sa...

Åh, hjemmelagde elgkarbiser er jo bare såååå godt! Så heldig du er som har så god tilgang på elgkjøtt:)

Og for en herlig hund:)

 
Blogglisten