onsdag 20. mai 2009

Tanker om blogging

Jeg har jo ingen lesere, så forsåvidt kan jeg skrive akkurat hva jeg vil. Det kjennes ikke riktig å markedsføre seg som blogger før en har noen innlegg å vise til. Dermed bør innleggene jeg skriver likevel ha en viss form og et visst innhold. Jeg leser mange ulike blogger, både om mat, interiør, klær, politikk og folks hverdag. For at jeg skal fenges av en blogg må flere kriterier være oppfylt:

1. Bloggen må ha en viss språklig standard. Med det mener jeg ikke at ethvert ord må være feilfritt stavet og at ikke et eneste komma kan være feilplassert. God flyt, setninger med mening og velformulerte setninger er blant de mer sentrale kriteriene mine.

2. Bloggen må ha en lay out som gjør den god å lese. Den må gjerne ha illustrasjoner og bakgrunner. Avdempethet er et viktig stikkord her. Svart bakgrunn med små, mørke fonter er ikke min favoritt. Blinkende reklame er også forstyrrende.

3. Bloggen må være verdt å lese. Lesverdighet kan være så mangt, fra humoristiske historier eller opplæring innen ulike temaer til erfaringsdeling om lette eller tunge temaer og politiske ytringer. Her har vi forskjellige preferanser. Mange brenner seg på å øse av sin ordrikdom. Lange innlegg er helt greit, men lange innlegg uten et eneste avsnitt, punktum, komma eller store bokstaver er ikke så greit (se pkt 1 og 2).

Og da er det vel på tide for meg å avslutte dette innlegget.

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten