torsdag 16. desember 2010

Helsenyheter

Jeg er emetofob. Det betyr at jeg setter umåtelig dårlig pris på nyheter som denne og denne, som for øyeblikket pryder forsiden på ofte besøkte nettsider. Som konsekvens av fobien min er jeg nemlig usedvanlig vel informert om når denne sykdommen vanligvis kommer, og ikke minst om den har florert i mer eller mindre fjern omgangskrets i løpet av de siste uker og måneder (!). Dette ligger i fobiens natur. Vi fobikere gjør hva vi kan for å unngå situasjoner som kan utsette oss for det vi er redde for.

For de som ikke frykter denne sykdommen, og som tenker at den kommer hvis den kommer, er det neppe grunn til å publisere slike nyheter med store bokstaver og talende illustrasjoner. Er det virkelig innbringende for avisene å publisere nyheter som leserne enten
a) allerede vet alt om, eller
b) ikke er videre interesserte i?
For å illustrere hva som venter, er artiklene også "heldigvis" illustrert med bilder. Så langt har bildene vært relativt uskyldige. Jeg vet ikke helt om jeg skal publisere takksigelser til nettavisene for dette, og på denne måten sette avisene på andre idéer, men jeg tar sjansen. For meg er eksisterende bilder mer enn gufne nok.

Så kjære VG, Nettavisen og alle andre nyhetsfora som kunne tenkes å pryde sidene sine med slik fantastisk helseinformasjon: vi som frykter denne sykdommen trenger ikke disse nyhetene. Dette vet vi allerede. Dessuten; en undervurderer ikke bare fobikerne, men hele Norges befolkning hvis en tror at vi ikke vet utmerket godt at et toalett er godt å ha i en slik situasjon. Og at en skal holde hodet over toalettskålen, med lokket åpent, når ting går gal vei.

Mitt ønske vil være at det legges større vekt på generelt smittevern. God og riktig håndhygiene, forebyggende renhold og isolasjon av smittede fram til smittefaren er over forebygger smittsomme sykdommer, men det er kanskje ikke budskapet som er viktigst, men framstillingen?

Bildet er lånt fra Health and safety signs.

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten